top of page

Changemakers strategi 2023-2027

​Vedtatt av Changemakers Årssamling 2023. Revidert av Årssamlingen 06.04.2025.

 

Changemakers strategi skal gi en retning for hele organisasjonen over fire år. Strategien vedtas på Årssamlingen i 2023 og skal revideres på Årssamlingen 2025. Strategien er et overordnet arbeidsdokument som gir kurs for Changemaker, mens handlingsplanen sier noe om hvordan man konkret skal organisere arbeidet fra år til år. 

 

Visjon

Changemakers visjon for strategiens periode er at Changemaker skal være et verksted for verdensforandring. Changemaker presenterer handlingsalternativer til unge, og konkrete politiske løsninger for å gjøre verden mer rettferdig. Det gjør vi gjennom de ulike måtene vi jobber på. 
 

Changemaker skal være en attraktiv arena der engasjerte studenter og unge kan diskutere, lære om og delta i politisk påvirkning på våre politikkfelt. Man skal kunne delta både i formelle og uformelle fellesskap, og vi skal skape flere muligheter for å bruke engasjementet sitt i organisasjonen utover å påta seg et helårig verv. 
 

Changemaker skal fortsette å være en organisasjon med mye faglig kunnskap og legitimitet innenfor de politiske feltene vi jobber med. Changemaker skal gi medlemmer og andre som tilknytter seg organisasjonen kunnskap om utviklingspolitiske spørsmål, og verktøy for å jobbe med politisk påvirkning både i Norge og internasjonalt. Vi skal synliggjøre mulighetene for å delta i relevante fora både innenriks og utenriks, og hvordan Changemaker for mange er et springbrett inn i en videre karriere innenfor feltet. Changemaker sitt arbeid skal føre til reelle politiske gjennomslag og en mer rettferdig verden. 

 

Målgruppe

Changemaker har engasjerte medlemmer i alderen 13-30 og er et tilbud og en møteplass for disse. Hovedmålgruppen i strategiperioden er samfunnsengasjerte studenter og unge voksne. Changemaker skal være det naturlige stedet å bruke sitt internasjonale engasjement etter videregående. I tillegg skal man få utbytte av arbeidet. Vi skal satse på å være synlige på f.eks. universiteter, folkehøgskoler og fagskoler slik at målgruppen blir kjent med oss. Hovedmålgruppen utelukker ikke at vi jobber med andre målgrupper, men denne gruppen vil legge føringer for hovedsatsinger og -prioriteringer. 

​

Hvordan jobber vi?

Hovedtemakampanjen som et felles prosjekt 

Changemaker skal videreføre sin satsing på politisk kampanjearbeid. Vi skal lage kampanjer som er gøy å delta i, og som skaper en felles historiefortelling å koble politikken vår på. “Hovedtemakampanjen” er det viktigste fellesprosjektet for hele organisasjonen som binder sentral- og lokalledd sammen. I strategiperioden skal vi fortsette å ha fokus på hovedtemakampanjen som vårt felles politiske prosjekt. For å få til det skal ulike deler av organisasjonen få delta tidlig i utformingen, og det skal være lett å engasjere seg i den, enten du vil bidra kreativt, politisk eller organisatorisk. Hovedtemakampanjen velges årlig på Årssamlingen, og skal være en nasjonal kampanje med felles krav som alle i organisasjonen kan stille seg bak. 
 

Synlighet i media og sosiale medier 

Changemaker skal være en tydelig stemme for global rettferdighet i norsk media for å oppnå politiske gjennomslag og verve nye medlemmer. Å jobbe med presseutspill, leserinnlegg og informative poster på sosiale medier om vår politikk er helt essensielt for å drive med politisk påvirkning. Vi er synlige i både tradisjonelle og sosiale medier for å nå ut til både politikere og beslutningstakere, men også målgruppen vår som vi ønsker å rekruttere. Mer om hvordan vi jobber med synlighet i media og sosiale medier er nedfelt i vår kommunikasjonsstrategi. 
 

Dialog og påvirkning på politikere og beslutningstakere 

Changemaker ønsker å være en organisasjon som ikke bare peker på problemer, men også bidrar med løsninger. Det er derfor viktig for oss å oppfattes som en konstruktiv aktør, og vi går i dialog med de vi også er uenig med. Politikere, bedrifter og andre beslutningstakere takker sjelden nei til et møte med Changemaker. Det er fordi vi er saklige, løsningsorienterte, argumenterende og hyggelige i møte med de vi ønsker å påvirke. Beslutningstakere er mennesker, og siden det er mennesker som skaper urettferdighet i verden er det viktig å møte dem for å diskutere og finne frem til de svarene vi trenger for å skape en rettferdig verden. Derfor jobber Changemaker med å møte partier fra hele det politiske spekteret på eget initiativ, og deltar på innspillsmøter vi blir invitert til. Changemaker jobber direkte opp mot dem som har makt til å endre de urettferdige strukturene i verden.
 

Mobilisering og aksjoner 

For å få til gjennomslag så trenger vi gjennomslagskraft. Det får vi gjennom medlemmene våre, både de som er aktive i organisasjonen - men også gjennom alle som støtter oss med et medlemskap. Jo større vi er, desto mer legitimitet og slagkraft får vi for å få gjennomslag for politikken vår. Det er derfor helt essensielt at Changemaker fortsetter å vokse som en organisasjon for alle mellom 13 og 30 år som bryr seg om global rettferdighet. Vi skal derfor fortsette med å verve og rekruttere gjennom fysisk tilstedeværelse på universiteter, medlemskampanjer på sosiale medier og vervekampanjer for de som er aktive i organisasjonen. Vi vet at mange engasjeres gjennom fellesskap og samhold, og som engasjert i Changemaker skal du kunne delta på aksjoner vi selv arrangerer eller er medarrangør på. Det er ikke alltid politikerne hører på oss, og da må vi noen ganger bruke andre virkemidler enn dialog for å få oppmerksomheten deres. Derfor arrangerer vi demonstrasjoner og aksjoner som er kreative, samlende og skaper oppmerksomhet. Det er en viktig del av å få synlighet for både saker vi er opptatt av, og mobilisere flere unge i kampene vi jobber for. 

 

Hvem utgjør Changemaker? 

Politiske utvalg 

Changemaker har fem politiske utvalg. De er eksperter innenfor disse temaene: fred, gjeld og kapitalflukt, klima og miljø, internasjonal handel, og global helse. De politiske utvalgene fungerer som en arbeidsgruppe med oppdatert kunnskap om sitt tema, som sprer kunnskap i organisasjonen og er en drivkraft i det politiske arbeidet. Utvalgene jobber både med dagsaktuelle saker og langsiktig for å sette saker på dagsordenen, enten det er gjennom å gi innspill til partiprogram, statsbudsjettet eller andre relevante høringer i saker Changemaker jobber med. Utvalgene arrangerer debatter og panelsamtaler, står på stand og lager aksjoner og demonstrasjoner. De holder gjerne skoleringer på nasjonale seminarer, og de utformer og gjennomfører også Changemakers kampanjer. Utvalgene reguleres av mandatet sitt valgt av sentralstyret, og andre sentrale dokumenter i Changemaker. 

 

Lokalgrupper 

Changemaker er en medlemsorganisasjon for alle mellom 13 og 30 år i Norge som ønsker seg en rettferdig verden. Det skal derfor være mulig å engasjere seg i Changemaker, uavhengig av hvor en bor i landet. Derfor spiller lokalgruppene våre en veldig viktig rolle i både tilgjengelighet, men også legitimitet i vårt arbeid. Lokalgruppene er med på å sikre en geografisk spredning, og mer mangfold i organisasjonen vår, ved at medlemmer oppretter grupper der de bor. En lokalgruppe er noe alle medlemmer som vil kan være med i, og opprette selv. En lokalgruppe består av minst tre medlemmer i Changemaker, og kan være lokalisert til f.eks en by, kommune eller universitet. Lokalgruppene deltar i hovedtemakampanjen, nasjonale seminarer, sprer informasjon om politikken vår og arrangerer egne debatter, seminarer eller aksjoner selv. Lokalgruppene i Changemaker engasjerer flere i kampen for en mer rettferdig verden og presenterer handlingsalternativer til unge over hele landet. En av de viktigste tingene lokalgruppene våre gjør er å verve enda flere medlemmer slik at vi blir sterkere og større.

 

Arenaer du finner Changemaker

Det er viktig å være synlig og tilstede på ulike arenaer både for å gi et tilbud til de som allerede er medlem i Changemaker, men også for at andre som ikke er det enda har en mulighet til å møte oss. Changemaker skal derfor være synlig på universiteter hele året. Det gjør vi gjennom jevnlige stands på de største universitetene i Norge, slik at folk lettere kjenner oss igjen, og arrangementer på studentbarer og lignende plasser som målgruppen vår befinner seg på. I løpet av året har vi flere spennende arrangementer som både medlemmer og ikke-medlemmer kan delta på. Disse skal balansere mellom å være kreative og politiske, og fra dagsmøter til større helgearrangementer. Changemaker finner du også ofte sammen med mange andre sivilsamfunnsaktører foran Stortinget, og det skal være lav terskel for å slenge seg med på demonstrasjon. Det skal være lett å få informasjon om hvordan en kan delta på aktiviteter, og flere ulike måter en kan engasjere seg i organisasjonen. Vi skal være synlige på sosiale medier både om politiske saker vi jobber med, men også hvilke aktiviteter en kan være med på, slik at vi når ut til de vi ønsker å treffe. Medlemmene er de som gjør Changemaker til den organisasjonen vi er. Medlemsmassen samles på seminarer og større arrangementer hvor de får muligheten til å bli kjent med hverandre og politikken til Changemaker. 


Strategien skal gjøre oss synlige, sterkere og større

Noen indikatorer på at strategien fungerer etter sin hensikt, er at Changemaker er en aktiv og voksende organisasjon som oppleves som attraktiv å engasjere seg i. Vi er synlige i flere deler av landet og har aktive tillitsvalgte som bidrar til å styrke organisasjonen. Kampanjearbeidet vårt skal både styrke den politiske kompetansen i organisasjonen og bidra til å sette saker på dagsordenen. Changemaker vil være ledende i å bruke kampanjer for å starte politisk debatt og oppnå politisk innflytelse, og vi oppleves som en naturlig aktør beslutningstakere ønsker å rådføre seg med. Når vi i tillegg oppnår politiske gjennomslag, vet vi at strategien virker.

post@changemaker.no

Bernhard Getz' Gate 3, 0165 Oslo

Organisasjonsnummer: 918 982 728

  • alt.text.label.Instagram
  • alt.text.label.Facebook
  • alt.text.label.Twitter

© 2024 av Changemaker Norge.

bottom of page